Dry needling

Wat is dry needling?

Dry needling is een nieuwe behandelmethode van de fysiotherapeut. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen.

Dry needling: niet hetzelfde als acupunctuur.

Dry needling gebruikt een ‘droge’(dry) acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten.

Bij klassieke acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden gedurende langere tijd in het lichaam gezet.

Dry needling gebruikt eenzelfde soort naaldje, maar die is specifiek gericht op zogenaamde ‘triggerpoints’ die kort gestimuleerd worden.

Wat is een ‘triggerpoint’?

Een triggerpoint is een verkrampt plekje in een spier dat naast lokale drukpijn ook vaak pijn ‘op afstand’veroorzaakt.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

Wat doet de fysiotherapeut?

De fysiotherapeut zal eerst door een gesprek en een gericht onderzoek uw klachten nader analyseren. Daarna worden de spieren verder onderzocht, die mogelijk uw pijn veroorzaken. Specifiek wordt in de spieren gezocht naar die bewuste triggerpoints.

Waar richt de behandeling zich op?

De behandeling is gericht op het ‘uitschakelen’ van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met het naaldje worden deze punten gevonden en gedeactiveerd. Daarna raken de spieren snel en langdurig ontspannen.

De fysiotherapeut zal vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been. Ook worden de spieren langs de wervelkolom onderzocht en behandeld.

Hoe voelt dry needling aan?

Het inbrengen van het naaldje voelt u bijna niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even lokaal aan. Dat geeft kortdurend een soort ‘kramp’ gevoel.
Daarna ontspant de spier zich weer en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelt het behandelde gedeelte wel wat vermoeid en/of stijf aan, maar dat is meestal van korte duur.

Wat gebeurt er daarna?

U krijgt oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie te behouden.

Wat kost dry needling?

Deze methode is een onderdeel van een normale fysiotherapiebehandeling. Indien u aanvullend verzekerd bent, vallen in principe ook de kosten voor dry needling hieronder.

Vakbekwaamheid

Fysiotherapeuten scholen zich in de dry needling methode middels een aantal cursussen.

Meer informatie vindt u op: www.dryneedling.nl

Dry needling in Fysio Centrum Meijel Dry needling in Fysio Centrum Meijel
Dry needling naalden